مطالب آموزشی

اعتماد به نفس و آرامش، برای داشتن یک ارائه خوب کافیست؟!

A Good Presentation 1

اعتماد به نفس و آرامش، برای داشتن یک ارائه خوب کافیست؟!

برای یک ارائه خوب توصیه اکثر افراد داشتن اعتماد به نفس و آرامش است، اما آیا این دو مورد برای داشتن یک ارائه خوب کافیست؟ بودن در جمع و سخنرانی کردن در برابر خیل عظیم نگاه ها برای اکثر افراد کار دشواریست که می تواند باعث ایجاد استرس در آنها شود، اما این بدان معنا نیست که ارائه خود را به نحو احسن انجام ندهید.
موفقیت در یک ارائه خوب بدون شک خواست هر فرد در امر سخنرانی و ارائه مطلب است. حال با در نظر گرفتن تمامی هیجانات ، آیا داشتن اعتماد به نفس و آرامش برای داشتن یک ارائه خوب کافیست ؟ در ادامه به این سوال به طور کامل پاسخ می دهیم.

حضار و مخاطبان

برای یک ارائه خوب باید به نکات زیادی توجه کرد که موارد زیر از مهم ترین نکات است. در صورت رعایت این نکات، بدون شک ضمن ارتقاء مهارت سخنرانی و پرزنتیشن خود، همواره می تواند ارائه ای عالی داشته باشید.

مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

اگر شما سطح علمی، فرهنگی و حتی شخصیتی مخاطبان را بدانید، ارتباط بهتری با آنان برقرار می کنید و آنچه را که آنها دوست دارند یا می خواهند بشنوند ارائه می دهید و این یعنی اثرگذاری بهتر و بیشتر.

حضار و مخاطبان مختلف در ارائه مطلب

هدف خود از ارائه رو همواره به یاد داشته باشید

قبل از اینکه کار تهیه مطالب خود را شروع کنید، پیام کلیدی خود را مشخص کنید. درواقع پیام شما باید بتواند مخاطبان را به یک راه مشخص رهنمون و امکان تفکر درمورد راههای دیگر را فراهم سازد. همچنین در طی ارائه این هدف می بایست دنبال شود.

هر تصویر همراه با یک متن کوتاه

هر تصویر (متن یا عکس) که پخش می شود، خلاصه ای از موضوع آن باید ارائه شود. این خلاصه می تواند شفاهی باشد یا به صورت زیرنویس ارائه شود. این باعث خواهد شد تا در وقت صرفه جویی شود .تصاویر گویا و مشخص باشند.

مطالب خاص و مهم را برجسته کنید

در یک ارائه خوب می بایست مطالب خاص و مهم را به خوبی مشخص کنید. این مورد به خصوص در اسلایدهایی که دارای متن های زیادی است بسیار کارآمد و حائز اهمیت است.

یک ارائه خوب

 

قبل از جلسه ارائه، حتما تمرین کنید

این، لازمه یک ارائه خوب است. بدین صورت می توانید ارائه خود را با اعتماد به نفس کامل انجام دهید و بر روی ارائه خود کاملا مسلط باشید.

ساختار ارائه خود را طراحی کنید

طرح «مسئله» و «حل» آن بهترین روش برای ارائه قدرتمند یک مطلب است. در طراحی اسلایدها و روند ارائه مطلب، حتما ارتباط بین اسلایدها و روندی مناسب را برای ارائه مطلب خود در نظر بگیرید.

یک ارائه خوب

مخاطبان شما متفاوت هستند

ممکن است مخاطبان شما همپی در یک سطح از نظر سطح آگاهی و آشنایی با موضوع ارائه شما، نباشند. پس سعی کنید مطالب را تا حد امکان ساده و غیرپیچیده ارائه کنید. سعی کنید در هر ساعت صحبت کردن ۳ الی ۴ نکته را شرح دهید.

محکم و خوب شروع کنید

یک شروع خوب، موفقیت را تضمین می کند. از روشهای مختلف استفاده کنید گاهی یک حکایت یا قصه یا یک خاطره و در بعضی مواقع پرداختن به اصل مطلب می‌تواند شروع خوبی باشد.

از نمودار و چارت استفاده کنید

بسیاری از مخاطبان شما نمی توانند همزمان با شما اعداد و آمار ارائه شده را تجزیه و تحلیل کنند. نمودار کمک می‌کند تا سریعتر به موضوع دست پیدا کنند و با شما همراه شوند.

پایانی با شکوه داشته باشید

بسیاری از مخاطبان آخرین مطلبی را که شما می گویید به خاطر می سپارند. مطمئن شوید که آخرین مطالبی که می‌گویید همان هایی هستند که می خواهید مخاطبان به آن بیشتر توجه کنند.

بر نکات مهم تسلط بیشتری داشته باشید

اگر شما بر نکات مهم تسلط بیشتری داشته باشید، راحت‌تر می توانید مخاطبان را قانع کنید و علاوه بر آن با اعتماد به نفس بیشتریبه ارائه مطلب خود بپردازید.

ارتباط چشمی

ارتباط چشمی برقرار کنید

حتما از چشمانتان برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده کنید با این کار مخاطبان احساس بهتری خواهند داشت و شما می توانید تاثیر صحبتهایتان را ببینید.

با تمام وجود عمل کنید

بدانید که هر حرکت شما تاثیر مستقیم بر مخاطب داشته و می تواند جلسه شما را زیباتر یا زشت‌تر نماید. بنابراین آمادگی کامل داشته باشید و برای داشتن یک ارائه به معنای واقعی خوب با تمام وجود عمل کنید.

لبخند در ارائه مطلب

لبخند را فراموش نکنید

خوشرو بودن و لبخند زدن می تواند تاثیر مثبتی بر روی مخاطب، ایجاد ارتباط بهتر و در نتیجه انتقال موثرتر پیام مطلب و ارائه شما داشته باشد.

از روی نوشته نخوانید

خواندن مطلب از روی نوشته باعث می شود که ارتباط شما با مخاطبان قطع گردد. بهتر است از یادداشت های روی نمودار،تصویر و اسلاید استفاده کنید.

مخاطبان را درگیر بحث کنید

همیشه می توانید مخاطبان را وارد بحث کنید. از آنها سوال کنید و جواب بخواهید، اما اصرار نکنید، شما می‌توانید از سایر روشها نیز برای مشارکت بیشتر و همراهی آنها استفاده کنید.

خودتان را جای مخاطب بگذارید

بهتر است در هنگام تمرین خود را جای مخاطبان قرار دهید و از دید آنها به ارائه و مطالب خود نگاه کنید.ایا مطالب و اسلایدهای شما به اندازه کافی گویا و واضح هستند؟ ایا نحوه ارائه شما به خوبی پیام مطلب را انتقال می دهد؟ چه کارهایی برای بهتر شدن ارائه خود میتوانید انجام دهید؟ تمامی این سوالات را از دید مخاطب خود بررسی کنید.

از کارتان بازخورد بگیرید

شما درهر حالی می توانید بازخورد بگیرید، شفاهی یا کتبی، در انتهای جلسه از پرسشنامه‌های ساده استفاده کنید تا بتوانید در آینده کارتان را بهبود ببخشید. همچنین می توانید با گسترش شبکه های اجتماعی، از این طریق بارخوردهای بسیار خوبی برای ارائه های خود بگیرید.

در پایان آنکه گروه طراحی قلمو با علم کامل به نکات لازم برای یک ارائه خوب، به طراحی پاورپوینت حرفه ای در زمینه های مختلف می پردازد و می تواند همراه خوبی در موفقیت های شما باشد.

موفقیت و شادی

 

مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات